Skattkista!

Skrivet 2020-02-09

Måste verkligen säga att den här sidans "Råd och tips" avdelning är en riktig skatt! Redaktörn har under flera år undan för undan fyllt på skattkistan.

Tänkte ta mig friheten att reprisera några rader om batterier och vikten av laddade sådana.

Förresten så är det ju minst lika viktigt att ladda sina egna "batterier", även om ljuset nu börjat återvända på allvar. 

Själv laddar jag tämligen rejält när jag får pyssla och grejjsa med båten, vilken är en himla tur eftersom att jag har en del att göra innan sjösättning.

Hur laddar ni era "batterier"? 

Jonas


 

 

 

 

Vätskan i ett blybatteri är en blandning av vatten och svavelsyra. I ett fulladdat batteri är syrakoncentrationen hög och då klarar det en temperatur ned mot minus 60 grader celsius, så ett friskt och fulladdat batteri kan stå kvar i båten utan problem. Men i ett batteri som är urladdat binds syran  som blysulfat i batteriets plattor, vilket gör att det blir mindre syra i vattnet som då kan det frysa redan vid minus 7 grader. 

Ett fulladdat 12-voltsbatteri ska ha minst 12,7 volt i vilospänning, om spänningen sjunkit till 12 volt återstår endast 30 procent av batteriets kapacitet och då måste det laddas omgående annars blir det förstört.

Ett tips: Koppla bort batteriets kablar för att säkerställa att det inte finns nån strömtjuv som tömmer det under vintern, och se till att det är rent och torrt eftersom smuts och fukt har förmågan att leda ström. 

Ett urladdat batteri förstörs snabbt och riskerar dessutom att frysa sönder, med svavelsyraläckage som följd. Och det är inte roligt!

redaktörn

.