Mänsklighetens räddning!

Skrivet 2010-10-21

 

 

 

 

 

Utan kunniga båtbyggare skulle livet sett helt annorlunda ut i dag - om man får tro bibeln, och för all del även koranen.


I första Moseboken står det att  "Herren såg att ondskan på jorden var stor".  Den var så himla stor att han tröttnade, och bestämde sig för att nu fick det sannerligen va nog! 

Därför befallde han Noa - den enda människan som det var nån ordning på - att bygga en båt. Den skulle vara 150 meter lång, 25 meter bred och 15 meter hög. Dom här måtten, och hur många däck det faktiskt var på båten är lite omdiskuterat. Men en stor rackare var det i alla fall. 

Bygget måste ha varit en ordentlig utmaning, inte minst för Noa, som vid tillfället var hela 600 år.. Visserligen hade han hjälp av sina tre söner, men projektet måste ändå varit omänskligt arbetsamt, ja rent av omöjligt att genomföra om inte Gud själv hade ryckt in lite då och då.. Det här var ju långt före både clas ohlson och Bygg-max.

När båten var klar, sjösatt och drevad efter konstens alla regler fick Noa order att ta ombord sin fru, sina söner och deras hustrur, samt några par av alla jordens fyrfotadjur, kräldjur och himmelens alla fåglar. Ett logistiskt problem i sig, som än idag skulle vara svårt att gå i land med. 

Någon har räknat ut att det ska ha funnits ca. 16 000 djur ombord, förutom Noa och hans familj. Hur i herrans namn dom kunde få plats allihop under en sån lång seglats, och utan bunkringsmöjligheter är svårbegripligt för en som bara brukar vara till sjöss veckovis.

Hur som helst..  Sju dagar efter att Noas familj och alla djuren gått ombord kommer syndafloden och utplånar allt liv på jorden!  Dom enda som klarar sig är de som finns ombord på arken. Efter ett år och sju dagar kan dom äntligen lämna båten efter grundstötningen på Araratberget... och på den vägen är det... 

Vad kan man lära av det här då..?  

Poängen är att historien brukar upprepa sig... Så vad kultur- utbidningsansvariga och övriga skriftlärde i regering och riksdag borde tänka på när anslagen ska fördelas är, att den enda rätta vägen är sjövägen.

Det gäller med andra ord att värna om båtlivet och båtbyggarkonsten, ja rent av upphöja det till en riksangelägenhet.. För om inte dessa kunskaper varit så goda på Noas tid kanske alla svenskar hade varit abborrar idag.  

redaktörn

   .