Lite utombordarehistoria

Skrivet 2011-11-10

 

 

 

 

 

 

Det sägs att norrmannen Ola Evinrude var den som uppfann utombordaren.. Men riktigt så gick det inte till.


Den första utombordaren var faktiskt elektrisk och konstruerades av en fransman vid namn Gustave Trouvé runt 1870. Motorn drevs av ett batteri och elkablarna tjänstgjorde som styrlinor.

 

Den första bensindrivna utombordaren lanserades 1896 av American Motors Co. den hade till och med vridbara propellerblad så att det gick att backa båten. Men eftersom driftsäkerheten var ganska usel så blev det aldrig nån fart på försäljningen.

 

Även i Sverige försökte man sig på att tillverka utombordsmotorer. Vulcan i Norrköping tillverkade en fotogendriven fyrtaktsmotor på licens åt Daimler, och 1896 började man göra en utombordsversion av samma motor, en horisontellt monterad med kraftöverföring till en propeller. Men det blev inte heller nån succé.

 

Det var först när Ole Evinrude konstruerade sin encylindriga, vattenkylda tvåtaktare på 1,2 hK som det började hända saker. Så även om det inte var Ole som uppfann utombordaren så var det han som konstruerade den första som verkligen fungerade, och den som fortfarande får stå modell för våra moderna motorer.

 

Nu började efterfråga öka, inte minst bland fiskare som såg fördelarna med att slippa ro eller vänta på vind. Och när efterfrågan blev större än tillgången så var det många som började med tillverkning, med varierande resultat.

 

I början var dom flesta motorer som skruvades ihop mer eller mindre kopior av Evinrudes. Men vart efter som konkurrensen hårdnade så måste man börja utveckla egna konstruktioner om man ville vara med.

 

Ett stort problem med dom encylindriga motorerna var att dom vibrerade ganska rejält. Men 1912 konstruerade Bröderna Hult i Sundbyberg som då ägde AB Archimedes, världens första tvåcylindriga utombordsmotor av boxertyp, med två motliggande cylidrar för att motverka vibrationerna.

 

1922 började Penta tillverka en ny motortyp med cylindrarna i rad över varann, den så kallade Penta U2 som sedan kom att tillverkas ända till 1963.

 

1979 lade VolvoPenta ned den enda tillverkningen av utombordsmotorer i Sverige.

 

redaktörn