Bränsleproblem

Skrivet 2016-05-15

 

 

 

 

 

Idag kan de flesta båtmackar leverera dieselbränsle fritt från biologiska tillsatser som RME (rapsoljemetylester) eller miljödiesel som den också kallas.


 

 

 

 

Men enligt ett EU-direktiv ska halten av biotillsatser ökas och då är risken överhängande att undantaget för båtbränslet inte kommer att gälla längre.

 

 

 

Om så blir fallet kommer många båtägare att tvingas till årliga tankrengöringar för att slippa riskera motorstopp på grund av igenslammade bränslefilter i fortsättningen och det låter inte trevligt vare sig för båtägaren eller för miljön.

Ett annat problem då det gäller bränslet är användningen av alla tillsatser som går att köpa och som är tänkta att hälla i både diesel och bensin för att förhindra, eller förbättra både det ena och det andra i våra motorer. Drivmedelstillverkarna säger dock följande om dessa produkter.. 

I bästa fall gör de ingen skada, men det som behöver finnas i bränslet finns redan där!

Den som har en ny motor med garanti bör tänka sig för lite extra innan man börjar använda de här produkterna. Vid ett motorproblem där motrofabrikanten anser att bränslet är en bidragande orsak till problemet kommer bränslet att analyseras. Hittar man då extra tillsatser så kommer varken motortillverkaren eller bränsleleverantören att ta något som helst ansvar för problemet.