Flytvästs omvårdnad

Skrivet 2020-04-28

Som de brukar säga: Den bästa flytvästen - är den som används.

   

Sant så långt, men man vill gärna att den är fungerande också.

Alla flytvästar mår bra av en årlig check och gärna ett praktiskt funktions prov på bärigheten. En flytväst är kanske inte en färskvara, men den har definitivt en begränsad livslängd.

En uppblåsbar flytväst kräver lite mer kärlek och omtanke. Med jämna mellanrum behöver man kontrollera att västen är funktionsduglig, genom egen inspektion eller genom att lämna in den för service.

Så här gör du:

jonas           

Läs mer...

Gör din egen årliga service av din självuppblåsbara räddningsväst

 


Du bör alltid med jämna mellanrum kontrollera att din räddningsväst är fullt funktionsduglig.

Detta kan du göra genom en egen inspektion eller så kan du lämna in den hos en professionell som har dessa kunskaper.

För att göra en egen inspektion skall du börja med att ta fram bruksanvisningen till västen eller så följ nedan steg-för-steg anvisningen.

Lägg västen på ett bord och öppna den i sidan. Den har antingen velcroöppning eller blixtlås. Lägg märket till hur den är vikt, så du kan vika den rätt tillbaka sedan.
 

Skruva av CO2 patronen. Kontrollera om det är hål i toppen av den. Är så fallet är den tom och skall då bytas ut.

Patronen kan vara tom på gas på grund av läckage även om det INTE är hål i toppen. För att se så den verkligen är OK så lägg patronen på en brevvåg. På själva patronen är det inskrivet den riktiga totalvikten (patron+CO2) Vikten får max skilja två gram från ursprungsvikten. Om det skiljer mer så måste den bytas ut.

På denna väst väger patronen 34 g och totalvikten skall vara 146,6 g. När jag lägger den på brevvågen visar den 148 g, alltså GODKÄND. När patronen skruvas tillbaka i mekanismen skall den skruvas spänt.

Med manuella uppblåsbara västar skall du förutom ovannämnda också kontrollera att den gröna säkerhetsindikatorn är intakt och att snöret till utlösningsmekanismen är intakt.
 

Gaspatronen är godkänd. Det står 146,6 g på patronen och vågen visar 148 g. Den behöver alltså inte bytas ut.
 

Utlösningsmekanismen kan vara olika från modell till modell. Flera modeller har en indikator som lyser grönt eller rött. Lyser den rött skall den bytas ut och lyser den grönt är den OK. Några har en synlig tablett som du kan kontrollera med nageln. Om den är mjuk, måste den bytas ut. På andra västar finns det en utlösningsmekanism med datum - den har normalt en livslängd på tre år. Om den är äldre bör den bytas ut.

Kontrollera även att den manuella utlösaren är rätt och att det lilla gröna säkerhetsclipset är intakt.

 

 



När skall man byta ut sin bobbin?
 (T ex patron eller tablett)

United Moulders cartridge (UML)
är stämplat med sista användningsmånad t ex 0315 som betyder att den skall bytas senast mars 2015.

Halkey Roberts bobbin.
Denna är stämplad med produktionsår och dag. Antingen t ex 08050 som betyder år 2008 den 50:e dagen detta år eller kan det stå Feb19 08HRC, som betyder den 19 februari 2008.
Bobbin har maximal livslängd på 4 år från produktionsdagen.Till fritidsbruk skall bobbin bytas vart 3:e år efter att västen tagits i bruk. (dock senast 4 år efter i produktionsdag)

Hammar
Denna är lite svårare att byta då mekanismen sitter i själva "lungan". Mekanismen skall bytas först efter vart 5:e år och har en unik hydrostatisk mekanism som skall minst 10 cm under vattnet för att utlösas. Hammarmekanismen är mer tolerant för vatten och utlöser inte om du får vågskvalp eller regn på den. Hammarmekanismen är en mekanism du kan använda om du seglar kappsegling och måste vara i rörelse på däck oavsett väder eller om man arbetar på sjön t ex på en oljeplattform.
 


Så här kontrolleras att "lungan" är OK.


1. Blås upp västen med munstycket och låt västen ligga i ett dygn. Om trycket och spänsten har minskat är västen otät och skall kasseras. Tänk på att lungans hårdhet påverkas om det är kallt eller varmt. Blås därför upp den i ett rum där temperaturen är jämn under hela dygnet.

2. När du packar ihop västen efter att den är kontrollerad är det viktigt att följa den medföljande bruksanvisningen som visar hur du viker västen rätt.

3. Det rekommenderas att undersöka alla dina uppblåsbara västar vid varje säsongsstart.

Är du osäker om något så fråga alltid en butik eller lämna in din väst till en professionell service.
 



Med fördel kan man skriva på västen även när man gör en egen-inspektion och har gjort den klar för ännu en säsong.


OBS! Är man det minsta osäker skall man alltid låta en professionell göra servicen. 



Hur mår båten, tro?

Skrivet 2020-04-28

     

Innan sjösättningen är det passande att göra en ordentlig koll på hur det står till med båten (går ju i och för sig att göra efter också), för att minimera riskerna av att drabbas av någon ovälkommen överraskning. 

 

jonas 


Läs mer...

Svenska Båtunionens Sjösäkerhetskommitté har sammanställt en checklista som man kan gå efter vid sin egenkontroll av motor, skrov, elsystem, bränslesystem etc. En kontroll som för övrigt är bra att göra regelbundet.

 

Egenkontroll

 

En del säkerhetsutrustning är färskvara och ska bytas ut med jämna mellanrum. Annat som utrustar din båt med kan hålla i många år. Välj utrustning med omsorg och välj kvalitet som håller i längden. På så sätt sparar du resurser och bidrar till ett hållbart och säkert båtliv.



Nu drar ihop sig

Skrivet 2019-09-08

 

Dags att se över båtkärror, vaggor och pallningsvirke så att upptagningen går så smidigt som möjligt.

Och framför allt... Att grejorna håller ännu en vinter för snö och vinterstormar.

Dåliga båtvaggor och annat brukar inte ses med blida ögon av försäkringsbolagen.




Det är en synd att inte synas.

Skrivet 2019-09-05

 

Det är till och med livsfarligt, både för den egna båtens besättning och för andras.

Läs mer...

Att alla som färdas på vatten då sikten är nedsatt måste kunna se andra båtar som befinner sig i närheten är för dom allra flesta en självklarhet.  Det finns till och med klara regler för hur det här ska gå till

Men hur man ska bete sig då man ankrat på svaj i en skyddad vik för natten råder det delade meningar om.  Och sjövägsreglerna är inte till stor hjälp i det här fallet.

På många segelbåter sitter det en runtlysande vit lanterna i masttoppen. Att ha den tänd under natten uppfyller visserligen sjövägsreglernas krav på en ankarlanterna, men risken är ändå stor att man blir påkörd när man sover som allra skönast. Och det på grund av att en lanterna på den höjden lätt försvinner mot stjärnhimlens alla ljuspunkter.

Då är det bättre att tända en fotogenlykta, om man vill synas och samtidigt spara på strömmen.

Eller varför inte ett par batteri- eller solcellslampor... En i fören och en i aktern och så nära däcket som möjligt. Det är ju på den nivån andra skeppare spanar när dom söker sig in i en  vik om natten. 

Sov gott !

 

redaktörn 



Anders slaskar och jul braskar

Skrivet 2018-11-30

 

 

Så säger bondepraktikan, om det blir så är svårt att sia om. Men att det kommer tillräckligt med kyla i vinter för att frysa sönder ett dåligt batteri behöver vi inte tvivla på.

Läs mer...

 

Vätskan i ett blybatteri är en blandning av vatten och svavelsyra. I ett fulladdat batteri är syrakoncentrationen hög och då klarar det en temperatur ned mot minus 60 grader celsius, så ett friskt och fulladdat batteri kan stå kvar i båten utan problem. Men i ett batteri som är urladdat binds syran  som blysulfat i batteriets plattor, vilket gör att det blir mindre syra i vattnet som då kan det frysa redan vid minus 7 grader. 

Ett fulladdat 12-voltsbatteri ska ha minst 12,7 volt i vilospänning, om spänningen sjunkit till 12 volt återstår endast 30 procent av batteriets kapacitet och då måste det laddas omgående annars blir det förstört.

Ett tips: Koppla bort batteriets kablar för att säkerställa att det inte finns nån strömtjuv som tömmer det under vintern, och se till att det är rent och torrt eftersom smuts och fukt har förmågan att leda ström. 

 

Att börja vårrusten med att sanera svavelsyra i båten efter ett sönderfruset  batteri är ingen drömstart inför båtsäsongen 2019.

redaktörn 



Första Föregående | Sidan 1 av 21 | Nästa Sista
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21