Dags att hänga på utombordaren

Skrivet 2014-03-26

 

Visserligen är det tänkt att våra gamla tvåtaktare ska försvinna. Men än lär det ta några år innan alla väl fungerande trotjänare är utbytta mot mer miljövänliga motorer. 

Så innan den dagen finns det en del viktiga saker man bör kontrollera innan sjösättningen och helst innan man monterar snurran på båten, det är betydligt enklare så.. Men glöm inte att motorriggen ska vara nedsänkt i en vattentunna eller liknande innan du provstartar. Vattnet ska ju både kyla och smörja.


Kontrollera om offeranoderna som sitter nere på riggen behöver bytas. Är du tveksam så byt hellre en gång för mycket än för lite.

Skruva ur tändstiften och dra några gånger för att få ut det mesta av oljan ur cylindrarna.

Sätt i bensinslangen, om det finns en extern bränsletank och pumpa några gånger på gummiblåsan så att bensinen kommer fram. Dra ut choken om den är manuell. Dra i startsnöret, nu bör motorn starta efter två tre ryck.

Startar den inte skruvar du ur tändstiftet och sätter tillbaka tändkabeln, samt håller stiftets metalldel mot en omålad detalj på motorn samtidigt som du drar i snöret. Om det inte kommer någon gnista kan det bero på att tändstiftet är defekt och måste bytas.

Men om det finns gnista skruvar du tillbaka tändstiftet och kontrollerar att det kommer fram bensin till förgasaren och att inte nålventilen i flottörhuset har hängt sig. Prova att starta igen om allt verkar som det ska.

Startproblem med den här sortens motorer beror normalt på två saker. Antingen kommer det ingen gnista till tändstiftet. Eller också får motorn inget bränsle.

redaktörn